EDGES - en viral ungdomsmusical

Der er gang i noget stort på Fredericia Teater. De spiller netop nu ungdomsmusicalen "Edges", der er skrevet af Benj Pasek og Justin Paul. De skrev forestilling i 2005, da de begge blot var 19 år gamle og studerede på University of Michigan.  

Foto: Søren Malmose

Forestillingen handler om springet fra barndommen til det svære voksenliv. Den handler om at turde elske, at turde hade, om at savne og om at se livet i øjnene. Alt dette, fortalt i en cyklus af sange, godt understøttet af alverdens teknologi og brug af sociale medier, der inviterer publikum til interaktion. 

Og de godt 200 efterskoleelever, jeg så forestillingen sammen med, var helt med på idéen. Fra første tone blevet slået an, af det i øvrigt yderst velspillende orkester, kogte salen. Forestillingen taler helt tydeligt de unges sprog - Og ja, så kan det godt være, at jeg sidder der som en småvrissen, halvgammel kone og undrer mig over at "det ungdommen i dag vil have, er Facebook og gajolpakke-filosofi." - Men hold op, det virker jo!!!!

De fire skuespillere, Bjørg Gamst, Lars Mølsted, Maria Skuladottir og Thomas Jensen er alle utroligt velsyngende og velspillende, og det vil være synd at fremhæve nogle frem for andre (selvom der helt sikkert er en stor flok efterskole-piger, der synes, at ham Lars Mølsted er sød... og pæn i bar overkrop - det sagde de i hvert fald efter forestillingen!)

Foto: Søren Malmose

Hvad er det så, de har gang i på Fredericia Teater? Jo, det er en musical-revolution. Det er fantastisk dejligt, at der er et teater i Danmark, der tør at tage livtag med materiale og forestillinger der nødvendigvis ikke er kendt at den brede befolkning - ikke endnu i hvert fald... Musicalgenren får en helt ny chance i Fredericia. Her er det ikke kun glimmer, glitter og handlingslammede udstyrsstykker - som musicalgenren så ofte får skudt i skoene at være - publikum præsenteres for. Her er det historier med noget på hjertet. Det er dejlig tiltrængt!

Sidder der nu en enkelt læser af bloggen her og har fået smag for at ville se forestillingen, så er det ved at være op over. Forestilligen spiller til lørdag d. 25/2 - 2012 og billetter kan bestilles HER.

Giv det en chance! Jeg glæder mig i hvert fald til at jeg skal se teatrets næste forestilling "The Five Last Years", der spiller i marts.

(Jeg er kulturblogger for Fredericia Teater. Jeg får billetten til forestillingen gratis, mod at jeg skriver om den. - Hvad jeg skriver er helt op til mig.)

Kommentarer