FAUST, Mungo Park...

Med ’Faust’ har Mungo Park og Alias Teaterproduktion skabt en fortættet og neglebidende version af historien om mennesket der sælger sin sjæl til djævlen i jagten på lykken.

Hvor langt vil vi gå for at opnå det, vi virkelig længes efter? Er vores evige stræben efter lykke større end frygten for at miste os selv? Faust tror på viden. Han har læst det hele og mestrer det meste. Men han længes. Længes efter det lykkelige øjeblik, som er en evighed værd. Men er det værd at miste sin sjæl for? Er det i fortabelsen, han finder livet?


Fortællingen om ’Faust’ er billedet på det evigt utilfredse og søgende menneske. Billedet på mennesket der aldrig kan stilles tilfreds. Faust sælger sin sjæl til djævlen i jagten på det evige, lykkelige øjeblik, men bliver fanget mellem drøm og mareridt. Mungo Park og Alias Teaterproduktion har i fællesskab ny bearbejdet og skabt et interessant og intimt værk over det kæmpe værk, ’Faust’ er. I en stram i stram iscenesættelse af Henrik Grimbäck og en ny bearbejdelse af Line Mørkeby og de medvirkende, får det enorme værk helt nye ben at stå på. 

Henrik Prip ER Faust. Han ER den lærde mand, der længtes efter andet og mere. Hans udvikling fra lærd og livstræt, til en optændt og vellystelig undergang, er både dragende og hjerteskærende. Og så er der Martin Gertzs Mefisto, djævlen klædt i hvidt, med en tilbagelænet overlegenhed, der kryber under huden på os og følger os hjem. Han spiller rollen med en kynisk og nærmest underspillet overlegenhed, der kun formår at gøre figuren endnu mere skræmmende. Line Bie Rosenstjerne er Gretchen, den smukke unge pige, der er bundet til sin blinde bror, som djævlen kaster i armene på Faust. Og hun spiller rollen med en feminin ynde, selv når det hele krakelerer for Gretchen. Hendes bror Valentin, i skikkelse af Carl Christian Riestra, er i denne version gjort til en blind seerske, bundet til sin stok, afhængig af sin søster. Han trækker rundt på et hvidt klaver og lægger stemme til de fleste af forestillingens sange. Og, nærmest helt ukendelig, vælter Marianne Mortensen rundt i en evig rus som heksen Martha. Liderlig og skæv sælger hun Gretchen til djævlen, for at få tilfredsstillet sine lyster med ham. Alle fem er de med til at løfte forestillingen og gøre den neglebidende spændende.

Men den største stjerne i ’Faust’ er Julian Toldam Juhlins scenografi. Et kridhvidt univers, hvor alt falder i med hinanden og skyggerne bliver lange. Med et stort, blåt lysende hul ind til drømmen. Drømmen, hvor djævlen selv får lov til at spille sit rankespil og Fausts dybeste ønsker, bliver til hans værste mareridt. Alt det hvide, der bliver brudt af den længselsfulde blå farve. Det er så simpelt og alligevel helt genialt og meget dragende at kigge på. 

’Faust’ er en stor historie i en fortættet og lækker iscenesættelse.

Forestillingen er produceret i samarbejde mellem Mungo Park og Alias Teaterproduktion, spiller til foreløbig til d. 24 februar 2018 og varer 1 t. 45 min. uden pause.

DRAMATIKER: Johann Wolfgang Goethe, frit bearbejdet af Line Mørkeby, Line Bie Rosenstjerne, Martin Geertz og Morten Christensen INSTRUKTION: Henrik Grimbäck SCENOGRAFI: Julian Toldam Juhlin KOMPONISTER: Carl Christian Riestra og Carl Erik Riestra MEDVIRKENDE: Henrik Prip, Marianne Mortensen, Line Bie Rosenstjerne, Martin Gertz og Carl Christian Riestra 

Kommentarer